Första hjälpen inför deklaration 2019


Kanske har du inte dina papper och siffror i den ordning som du önskat? Misströsta inte.

Resultats har tagit hjälp av Carola Lundgren och Jessika Andersson, Revisionären i Piteå, som delar med sig av tips och råd.


Tänk om det fanns terapeuter som hjälpte folk inför deklarationen, likt psykologen i filmen Sällskapsresan som hjälper Stig-Helmer med flygrädslan. ”Jag kan flyga jag är inte rädd” blir ”Jag kan deklarera, jag är inte rädd”. Skämt åsido, men om du känner dig osäker kan Carola Lundgrens och Jessika Anderssons tips komma väl till pass. Följer du deras råd kommer du förhoppningsvis vara bättre förberedd inför nästa års deklaration.

Carola Lundgren och Jessika Andersson har sett det mesta när det gäller företagare som försökt sköta redovisningen själv, men som ger upp och söker hjälp hos dem när deklarationen närmar sig. Kvitton och fakturor huller om buller i en plastpåse är kanske inte den vanligaste kunden hos Revisionären, men de förekommer, bekräftar de.

 – När en kund kommer med en sådan påse första gången, blir den första åtgärden att gå igenom med kunden hur de i stället kan leverera sina verifikat. Kunderna vill göra rätt, men de behöver förstås någon som berättar vad rätt är, säger Carola Lundgren.

Deklarationen är en avstämning, så att den skatt du betalat in under året till samhällets olika gemensamma kostnader blivit rätt, inte för lite och inte för mycket. Skatt är en obligatorisk avgift som löntagare måste betala om de tjänat mer än 19 247 kronor under 2018.  Men är du företagare måste du även tänka på att din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, baseras på din vinst och som i sin tur ligger till grund för ersättning du får från till exempelvis från a-kassan eller från försäkringskassan som föräldraledig eller sjuk. Och det är här som Carola Lundgren och Jessika Andersson brukar stöta på de vanligaste felen som företagare gör, det handlar om att de har lagt för mycket pengar i periodiseringsfonden. Som högst får 30 procent av inkomsten i näringsverksamheten sättas av.

– Det kan vara företagare som skött redovisningen själv, men som kommer till oss inför deklarationen. De har köpt ett billigt deklarationsprogram och i det fått förslaget per automatik att sätta av 30 procent av vinsten i periodiseringsfonden, berättar Carola Lundgren, revisor och byråns grundare.

– Det är inget fel på periodiseringsfonder i sig, men man skjuter en skatteskuld framför sig och när fonden ska återföras om några år kanske har man inte har pengarna kvar. Och vi har stött på många som gjort så här och det är väldigt olyckligt, för skatten slipper man ju inte betala.

Den perfekta vinsten för en företagare ligger på 500 000-600 000 kronor på ett år.

– Ett resultat på 625 000 kronor ligger exakt på brytpunkten för att du ska slippa betala statlig skatt. När egenavgifter är avdragna blir det så kallade överskottet 468 000 kronor, vilket ligger till grund för skatten, förklarar Carola Lundgren.

– För den som räknar med ett resultat på över 625 000 kronor kan det vara idé att överväga en ombildning till aktiebolag, och ombildningen ska i så fall ske före nyårsafton. I sådana fall rekommenderar jag att man pratar med oss eller någon annan byrå.

Andra saker som kan vara bra att känna till när du själv gör din deklaration är att det finns avdrag du har rätt till.

– Det är främst tre saker som man brukar missa och det är att dra av för tjänsteresor, traktamente och hyra. En tjänsteresa kan vara att du kör runt med din gamla Volvo och besöker kunder. Men det ska förstås finnas ett underlag, en excellista med datum, antal mil och vem du besökte ska finnas. Tjänsteresa är inte att förväxla med att det ska finnas körjournal när du har en tjänstebil, förklarar Carola Lundgren.

Traktamente är ersättning för att täcka ökade levnadskostnader under en tjänsteresa eller utbildning på annan ort.

– Har du till exempel gått en kurs i Stockholm och bott hos en kompis har du rätt att dra av för traktamente, det kanske man inte tänker på, säger Jessika Andersson.

– Och även om du inte hyr en lokal kan du göra schablonavdrag för ett arbetsrum i din bostad, det handlar om 2 000-4 000 kronor beroende på om du bor i villa eller lägenhet. Men du måste jobba minst 800 timmar om året hemma för att få göra avdraget.

De som redovisar momsen årsvis och har handlat inom EU ska deklarera sin moms ganska snart efter räkenskapsårets utgång (för decemberbokslut ska den redovisas i februari).

– EU-handel innebär att du någon gång under året köpt eller sålt något till ett annat EU-land. Du kanske inte tänkte på det som EU-handel när du skaffade en internetdomän eller program i molnet eller att du köpt en annons på Facebook.
– Det handlar om att ha koll på förfallodatum, mitt enklaste tips är att logga in på skatteverket.se på nyårsdagen och kolla dina förfallodatum, säger Carola Lundgren.

Ett annat tips från Carola Lundgren och Jessika Andersson är att fördela ränte- och rotavdrag mellan makar.

– Har du haft för låg inkomst så har du ingen glädje av avdragen, så fråga din byrå för säkerhets skull.

När deklarationen sedan är klar och inlämnad och du kanske har fått pengar tillbaka på konto kan du inte slänga dina papper. Som företagare är du skyldig att spara din deklaration och underlagen i sju år. Och skulle du upptäcka att du har deklarerat fel några år tillbaka så är det ingen fara, försäkrar Carola Lundgren och Jessika Andersson:
– Nej då, det går att rätta i efterhand, man kan göra självrättelse upp till sex år bakåt i tiden.

Erika Andersson


Läs mer: Viktiga datum inför deklarationen 2019

Läs mer: Deklarationen 2019 – ordlista

Läs mer: Skatteverket Avdrag för företag

Texten publiceras i samarbete med tidningen Resultat